Loading...
5 Days Off @ Paradiso
*

Live rocken in de Paradiso: Simian Mobile Disco & Does it offend you, Yeah Op de tweede avond van ‘5 days off’ staat Simian Mobile Disco al vroeg (21.00 uur) geprogrammeerd in de grote zaal van de Paradiso. Dat het publiek nog een beetje warm moet draaien blijkt ook wel. Bij Simian gaat iedereen doorgaans helemaal los, nu moet men er even inkomen.

De heren van Simian Mobile Disco rennen, slaan en hoppen om hun rondopgezette muziekmeubel. Dit wordt aangevuld met een heftige lichtshow waardoor het geheel wat weg heeft van een spaceshuttle die neerdaalt in de Paradiso om Amsterdam aan het dansen te krijgen. En dat lukt met hits als ‘It’s the beat’ en ‘Hotdog’. Wanneer naar ruim een half uur het nummer ‘Hustler’ wordt ingezet gaat iedereen echt uit zijn dak. Daar zat men op te wachten! Aan het einde wordt ook nog het mooie, dromerige ‘I believe’ ten gehore gebracht.

Na Simian valt er een beetje een gat. Iedereen probeert de bloedhete grote zaal even te ontvluchten. DJ Arnold die daar draait weet het niveau van pauze-dj ook niet echt te ontstijgen. Met zijn keuze voor platen is niets mis en deze past zeker bij de avond. Hij weet deze echter niet tot een soepele set te mixen waardoor het geheel houterig klinkt en dan is 1,5 uur best lang. Velen gaan daarom een kijkje nemen in de bovenzaal waar het nog onbekende ‘Miike Snow’ speelt. En dat is zeker de moeite waard. Een zesmansterke live-act brengt zeer dansbare, melodieuze nummers ten gehore. Alleen de ballads met 2e stem maken het soms een tikkie teveel boyband, de up-tempo nummers maken dit echter weer goed.

De organisatie had zeker kunnen overwegen om ‘Miike Snow’ of het later spelende ‘Does it offend you, Yeah’ in de grote zaal te programmeren. Na DJ Arnold speelt daar ‘The new wine’, die ik zou omschrijven als een slechte beaujolais primeur. De band is niet overtuigend, de liedjes zijn niet inspirerend en het genre past beter op de Parade dan op deze avond in de Paradiso. De grote zaal loopt al snel leeg. In de bovenzaal is het bij DJ Sandeman dan ook een stuk voller. Sandeman draait zeker niet onverdienstelijk alleen uitstapjes naar vage R&B nummers kan hij beter mijden.

De knaller op de avond is absoluut het Britse ‘Does it offend you, Yeah’. Bij het eerste nummer na een paar ‘Fuck you’s’ als welkom staat tweederde van de bomvolle bovenzaal al te springen als bij ‘Rage against the machine’ op hoogtij dagen. Muzikaal is het niet briljant, de gitaar valt steeds weg en ook andere bandleden rommelen met de apparatuur. Zanger James Rushent probeert dit op te vangen door het publiek te vermaken met wat rifjes en stuitert energiek gewoon door. Een oud meer melodieus nummer breekt hij abrupt af met als reden dat het een dansavond is om vervolgens over te gaan op instrumentele dansnummers als ‘Attack of the 60ft lesbian otcopus’. Ze laten ook nog enkele nieuwe nummers horen die echter niet het niveau van het album ‘You have no idea what you’re getting yourself into’ halen. Ze zijn goed pogobaar alleen de leuke geluidseffecten, bliebjes en dergelijke missen en de zang is ronduit vals te noemen. Dat mag de pret niet drukken: het is één groot feest tot aan de mengtafel. Tot besluit spelen ze ‘We are rockstars’. Om dit extra kracht bij te zetten gaan er twee microfoonstandaards het publiek in en crowdsurfen meerdere bandleden even een rondje.

Na dit korte, heftige optreden in een zaal die op temperatuur was voor een les Bikram yoga houd ik het voor gezien. Het was een mooie avond waarbij de bands en live-acts centraal stonden. Jammer dat voor ‘5 days off’ deze avond niet wat meer veelbelovend electro-DJ talent is aangetrokken om dit verschil wat minder groot te maken, zoals vaak op dit festival wel het geval is. Het had nu meer weg van een concertavond met een lange pauze. Juist een continue flow van dansbare elektronische muziek, live of DJ-set, daar gaat het om bij dit festival. Maar goed: het was leuk en nog 3 dagen te gaan!

5 Days Off
*
16-07-2009