Loading...
Deepheat @ Club NL
*

Het voelt weer als een warm bad van thuiskomen, als ik na drie maanden van afwezigheid weer eens mijn fiets parkeer voor die kleine club aan de NieuweZijds zo net om de hoek van de dam. Het is donderdagavond en tijd voor weer een editie van Deepheat. Die deden mij vorige week nog schrikken door een editie in Utrecht, waardoor ik dacht dat ze misschien de hele boel opgepakt hadden en verplaatst, maar gelukkig hebben ze de vleugels uitgeslagen en doen Utrecht er nu af en toe bij. Bij de deur als vanouds de big smile van Ralph, onbetwist toch wel een van de sympatiekste doormen van Amsterdam. Martijn een van de duistere types achter Duistere Praktijken en mede verantwoordelijk voor deze Deepheat avonden vol diepe ondergrondse onderbuikige house, staat er ook en we doen even een kleine reünie.

Greg en Timothy de andere heren van de duistere triade staan natuurlijk binnen achter de decks, bezig met een nu nog rustige klinkend eerste deel van de avond. Volgens een bordje op de deur is smoking allowed in authorised area's only. Whatever that means komen we zo wel achter. Ralph had het over een aquarium, dus we checken gelijk even de zaak en inderdaad re-achterin naast de deur naar de toiletten is een deel van de zitjes daar met rookglazen wanden afgescheiden van de rest. Een glazen schuifdeur houdt de rook binnen en een afzuigings systeem dient de lucht er vers te houden. Ik doe een test ronde en inderdaad als je er alleen zit, is het nog geen bedompt rookhol, maar enkele bezoeken later besluit ik toch maar om de verdere nicotine behoeften buiten te halen, want er is erg weinig ruimte in het hokje en het staat dan wel snel blauw. Een voordeel van een dergelijke ruimte is overigens wel dat je geen contact verliest met de rest van de zaak en ook dat de muziek daar gewoon doorklinkt.

Inmiddels komen de mensen binnendruppelen en voeren Greg van Bueren en Timothy Watt het tempo iets op, nog even later komt iemand de Pers oprollen en is ook de dansvloer klaar voor de nite. De eerste moves worden gemaakt en een blik op het grote aantal bekenden dat zich onder de binnendruppelaars bevindt, doet vermoeden dat het weer een special avondje gaat worden, want liefhebbers van de underground sound zijn ze stuk voor stuk. Sommigen heb ik al een hele tijd niet gezien, dus dat gevoel van thuiskomen en een kleine reünie wordt nog eens verstekt. Een aantal is wat minder vaak uitgeweest, nieuwe huizen, andere bezigheden je kent het wel en anderen zijn wat meer in andere contreiën dan de gebruikelijke hoofdstedelijke haunts wezen stappen. Wat we wel allemaal gemeen blijken te hebben is de geringe frequentering van het Bloemendaalse strand dit jaar. Iedereen is blijkbaar die scene toch wel een beetje moe geworden. Maar een avondje Deepheat slaan we niet snel over, alleen is het wel zo dat je er maar een of twee hoeft te missen en je bent zo een paar maanden verder.

De muziek gaat nog steeds lekker door en een aantal lang niet gehoorde nummers komt langs. Zoals wel vaker bij Deepheat zijn er ook weer DJ's e.d. komen checken wat de main act van vanavond gaat brengen, waaronder Zawdi, Brian, Prunk, Leroy en Sunnery (om maar eens wat namen te droppen) Boddi Satva zit vooralsnog aan de bar en praat wat met de bezoekers, ondertussen foto's nemend van de zaak om hem heen. Ik ben wel benieuwd wat hij gaat brengen vanavond, maar het uur van half een nadert, dus we zullen het zo wel gaan horen. Greg en Timothy hebben in ieder geval het niveau waarop iedereen los gaat al lang bereikt en het is weer eens een feestje, lekker los op de diep dieper diepst beats en genieten van de vocals.

Dan is het zover en Boddhi Satva betreedt de booth, neemt de decks met een big smile over en dansend, bobbend en zo nu en dan meezingend en zeer zeker zichtbaar genietend gaat Boddhi verder met de reis door het ondergrondse stelsel van house music. De set is een mix van oude vertrouwde Defected nummers afgewisseld met wat meer jazzy nummers en dito mix 'n mash werk. Dat laatste vind ik persoonlijk wat minder lekker, doe mij toch maar liever die dampende diepe beats, ik probeer weer eens te onthouden welke nummers ik allemaal hoor, maar dat blijft voor mij onbegonnen werk, die taak laat ik dan maar aan de mensen die aan 2 tonen genoeg hebben om te weten welk nummer ze horen. Een voorval op het toilet bewijst voor mij alweer voldoende dat ik dat niet kan. Daar sta ik met iemand mee te zingen op de vocals die uit de boxen klinken, waarop de ander zegt, draaiden ze dit nou binnen ook, het klinkt zo anders, ik moet dan bekennen dat ik het ook niet weet, maardat wel opvalt dat er geen bassen in zitten. Even later terug in de zaal, blijkt dat het inderdaad gewoon dezelfde muziek is, Finders Keepers, haha zo'n grote muziek kenner ben ik dus blijkbaar dat zoiets niet eens opvalt en echt heel erg goed opletten op welke nummers gedraaid worden doe ik dus ook niet.

Maar wat ik wel weet en zeker onhoud is dat wat ik hoor lekker klinkt, lekker beweegt en dat de aanwezigen die inmiddels de NL weer flink gevuld hebben los gaan. Los gaat ook Boddhi die nog steeds de hele booth doorbeweegt, af en toe het publiek fotograverend en filmend. Hij heeft er zo zichtbaar zin in en geniet met volle teugen van deze kleine maar volle club. Dat veel van de aanwezigen ook echt voor deze sound gaan verhoogt de sfeer natuurlijk ook nog eens. Helaas voor mij is het al over 2 en ben ik al een half uur te laat voor een afterwork afspraak, haar work welteverstaan, want ik ben gewoon lekker stappen. Ik heb net buiten tijdens een rookpauze (binnen heb je geen bereik in NL) nog gesmst kom hierheen dan, maar ja ze is not into house, dus ja wat moet je? Hahaha nog iets later komen, want net als ik probeer te gaan, komt er weer een lekker nummer voorbij. Deze keer geef ik de muziek nog op, maar ik weet nu al dat me dat een next time niet gaat gebeuren, als er al een next time komt nog, want ja not into the house en ik gaan geloof ik ook niet echt goed samen (of is dat erg egotistical?)

Afscheid nemen dus maar van de bekenden en de muziek, Deepheat was gewoon als vanouds weer helemaal lekker, de muziek, de mensen, het sfeertje, de club, the staff, eigenlijk gewoon alles, inpakken met een grote strik erom en je kunt er bij de meeste houseliefhebbers zo mee thuiskomen. Next month is er weer een Deepheat, zal mij benieuwen wie ze dan weer weten te strikken, een next editie in Utrecht zit ook alweer in de pen, maar dan iets later in het jaar, check ze hier op de guide, hun eigen site of op hyves, maak het gewoon een keer mee, neem desnoods die vrijdag ochtend vrij!!

Dick aka Diego

Deepheat
*