Loading...
Interview Secret Cinema
*
Interview Secret Cinema

Secret Cinema, ook bekend als Grooveyard, startte in 1990 als producer en treedt sinds 1993 live op. Hij verwierf internationale bekendheid met zijn optredens en platen als "Mary go Wild", "Timeless Altitude" en "Saccades". De volgende stap voor hem, was het organiseren van feesten. Anno 2008 heeft hij twee nieuwe concepten in de markt gezet: Secret Cinema Invites en SIKSMIKS. We spraken met één van 's Lands meest invloedrijke artiesten over de laatste ontwikkelingen rondom hem.

Het afgelopen jaar ben je druk geweest met eigen feestconcepten en een druk tourschema. Hoe is het geweest?

Samen met Juriel Zeligman ben ik in januari 2008 begonnen met Secret Cinema Invites. Als eerste gedachte om nieuw talent een kans te bieden en om collega DJ's zelf eens uit te kunnen nodigen. Maar verder was het voor mij een goed podium om me wat meer met draaien bezig te gaan houden en niet alleen maar live op te treden. Ik had zoveel platen en demo's die ik nooit kon laten horen aan het publiek. Daar kon ik met de DJ sets verandering in brengen.

Is dat de enige reden dat je van live nu ook op DJ sets over bent gegaan na al die jaren?

Als je altijd alleen maar je eigen nummers speelt, is het moeilijk ieder weekend met iets anders te komen. In deze tijd verschuiven stijlen zo snel, dat verveling snel toeslaat en dat zou zonde van mijn live-set zijn. Ik koop al platen sinds 1991 en heb ook altijd gedraaid. Maar omdat ik live spelen veel belangrijker vond heb ik me daar nooit professioneel op gericht. Met de hedendaagse technologie van laptop DJ programma's vond ik de perfecte vervanger voor de live-sets. In het begin combineerde ik live nog met DJ-en, maar later werd dat alleen DJ of alleen Live. Avonden als SIKSMIKS en Secret Cinema Invites kregen daardoor meer waarde voor mij.

Hoe zijn jullie tot het concept SIKSMIKS gekomen?

Samen met Edwin Oosterwal van technoduo Rejected wilde ik graag een residency in Amsterdam doen, om wat vaker te kunnen draaien en mijn stijl wat meer te kunnen verbreden. Uiteindelijk ontstond de gedachte daar dan ook Joris Voorn (de andere helft van Rejected, red.) bij te betrekken, die nauw met Edwin samen werkt. Vervolgens leek het ons een goed idee de stal uit te breiden, om zo wat meer variatie in de avond te brengen. Ik kwam Steve Rachmad tegen op een feest waar hij me vertelde dat hij ook muziekaal een andere richting op wilde. Zo kwamen we bij Steve terecht. Om het hele plaatje af te maken konden we als variatie op onze stijl alleen nog maar aan Kabale und Liebe en Warren Fellow als de perfecte collega's denken. 6 mixende DJ's , zodoende SIKSMIKS.

Vinyl of digitaal?

Thuis draai ik nog altijd met vinyl als hobby, maar ik kan eigenlijk niet meer zonder de Laptop. Alle demo's en tracks die ik krijg en koop, staan op mijn notebook. Het zou voor mij daardoor niet meer mogelijk zijn om terug te gaan naar vinyl. Dan mis ik gewoon teveel. Als ik nu ergens live speel, heb ik ook nog de mogelijkheid om na het optreden bijvoorbeeld een after te draaien, omdat ik alle DJ tracks ook bij me heb. Het zou onmogelijk zijn ook nog platen mee te zeulen.

Wat heb je de komende tijd nog voor ons in petto?

Veel DJ sets en veel producties met een swingende sound. Ik kijk uit naar de volgende Secret Cinema Invites in het Paard van Troje in Den Haag 7 februari en 14 maart in het Patronaat in Haarlem met Len Faki. Ook houd ik me bezig met nieuw talent, waaronder Egbert, voor wie ik de maxi voor EC records heb geholpen uit te mixen en produceren. Alle lof komt hem overigens toe, want hij weet precies wat hij wil! Ook Peter Horrevorts en Roger Martinez werk ik nauw mee samen om zo tot nieuwe ideeën en productiekwaliteiten te komen. Overigens heb ik net met Ramon Tapia, een Chileen uit Antwerpen, afgesproken om eens te kijken of we een leuke maxisingle eruit kunnen persen. Ik ben erg benieuwd waar dat op uitdraait!



*
Agenda vrienden/favo artiesten
Agenda Member
Vrienden jarig
layer1 area